بنر 24
بنر 24

استرس در زندگی مشترک چه تأثیراتی دارد؟

چگونه استرس در زندگی مشترک را کنترل کنیم؟ به واژه استرس فکر کنید.

آیا این کلمه زندگی مشترک شما را در حال حاضر تعریف می کند؟ همه افراد ناگزیر سطوحی از استرس را تجربه می کنند که ممکن است به دلایل مهمی باشد.

دردسرهای کوچک روزانه می تواند در طول زمان روی هم تلنبار شود و پیامدهای بزرگی برای روابط افراد داشته باشد. استرس به راحتی به سایر زمینه های زندگی افراد به ویژه روابط شخصی آن ها و زندگی مشترک نیز سرایت می کند. تضاد کار و زندگی امروزه منبع اصلی استرس است. برای دریافت مشاوره تلفنی فردی کلیک کنید.
تماس با مشاور

تاثیر استرس بر زندگی مشترک
اینکه چگونه عوامل استرس زای بیرونی بر روابط تأثیر می گذارند فرد به فرد متفاوت خواهد بود. استرس به طریق مختلف وارد زندگی شخصی افراد می شود و بر کیفیت روابط نزدیک آن ها تأثیر می گذارد. گاهی دلایل مهمی برای استرس وجود دارد مانند یک تصمیم جدید، یک نگرانی بابت سلامتی یا یک رابطه سمی. اما اغلب مواقع به دلایل مساله ای جزئی است. مانند داشتن یک هفته پرمشغله در محل کار، رسیدگی به یک کودک بیمار در خانه در یک روز پر از جلسات متناوب کاری یا رسیدن به آخرین لحظه درخواست از یک رئیس.

وقتی افراد تحت استرس قرار می گیرند، گوشه گیر و حواس پرت تر می شوند و کمتر محبت می کنند و حتی کمتر محبت می بینند. آن ها همچنین زمان کمتری برای فعالیت های مربوط به اوقات فراغت صرف می کنند که منجر به دور شدن و تنهایی بین شرکای زندگی می شود. استرس همچنین بدترین ویژگی‌های افراد را بیرون می کشد که ممکن است باعث کناره‌گیری شریک‌ زندگی شود. زیرا چه کسی می‌خواهد با کسی که بدترین رفتار خود را بروز می‌دهد زندگی مشترک داشته باشد و در کنار او بماند؟

با گذشت زمان، رابطه مشترک سطحی‌تر شده (کمتر بودن و کمتر درگیر شدن در زندگی یکدیگر) و زوج‌ها حتی گوشه‌گیرتر می‌شوند. سپس درگیری علنی لفظی، پریشانی عاطفی و فکری و بیگانگی بیشتری را در رابطه تجربه می‌کنند.

1-تحلیل انرژی

2-به خطر افتادن سلامتی زوجین

3-احساس نا امیدی از رابطه

4-صحبت کردن بدون فیلتر کلامی

5-بروز اشتباهات مکرر

6-استرس در زندگی مشترک |تعارض در رابطه

شرایط مرتبط با استرس مزمن در زندگی مشترک
اگر سطح استرس در زندگی مشترک مدیریت نشود، می تواند زوجین را در معرض خطر ابتلا به شرایط جسمی و روانی تحت تأثیر استرس قرار دهد، مانند:
اختلالات اضطرابی، افسردگی و دیابت
مشکلات گوارشی(مانند اسهال، یبوست، زخم معده)
ریزش مو، بیماری قلبی و پرکاری تیروئید
بیخوابی، چاقی، بیماری دندان و لثه
اختلال عملکرد جنسی یا تغییر در میل جنسی

آیا استرس به رابطه شما آسیب می زند؟ ممکن است نتوانید عوامل استرس زا در زندگی خود یا شریک زندگی را متوقف کنید، اما می توانید از سرریز آن ها و آسیب رساندن به رابطه مشترک جلوگیری کنید.

در زیر نکات مبنی بر شواهدی برای مقابله با عوامل استرس زای خود و همسر آورده شده است.

1-شناسایی مشکل

2-پذیرش مشکل با غلبه بر باورهای محدود کننده

3-استرس در زندگی مشترک |افزایش احساسات مثبت4-ارزیابی مجدد عوامل استرس زا و اصلاح آن

5-کمک گرفتن از شریک زندگی و کمک کردن به او در مواقع استرس

سخن آخر درمورد استرس در زندگی مشترک
اثرات منفی استرس بسیار مسری است و در نهایت بر افراد اطراف شما تأثیر می گذارد و زندگی آن ها را نیز با مشکل مواجه می کند. وقتی نوبت به زندگی مشترک می رسد، اثرات استرس می تواند باعث شکاف های بزرگی شود که در صورت نبود آن، کاملاً قابل اجتناب بودند.
در نهایت هم شما و هم شریک زندگی را خسته می کند و به احساسات منفی هر دوی شما دامن می زند و عوارض غیرضروری ایجاد می کند که همگی نشانه‌های استرس هستند. بنابراین وقتی احساس می‌کنید خارج از حد توانایی‌ خود درگیر مسائل شده اید، متوقف شوید و برای جلوگیری از ایجاد سوتفاهم نسبت به درستی رابطه، رفتار خود را دوباره ارزیابی کنید و زندگی مشترک را نجات دهید.

اشتراک گذاری